RE-MOVE
methodiek voor wegenontharding
RE-MOVE is een systemisch project van ‘Vlaanderen Breekt uit ‘, de proeftuinen ontharding van Departement Omgeving. RE-ST, Trage Wegen vzw en Voorland ontwikkelen met RE-MOVE een methodologie voor gemeenten om hun autowegen selectief te gaan ontharden en deze om te zetten in trage wegen.
Zo goed als alle Vlaamse gemeenten worstelen immers met de beheerskost van hun dense en verouderende autoweginfrastructuur. Met een ad-hoc beleid inzake onderhoud en heraanleg tot gevolg, waarbij ontharding als optie consequent buiten beeld blijft. RE-MOVE wil deze vicieuze cirkel doorbreken. RE-MOVE onderzoekt een multipliceerbare open source-methodiek die wegbeheerders en lokale besturen in staat stelt systematisch het onthardingspotentieel van hun autoweginfrastructuur te analyseren, ruimtelijke en financiële besparingen te berekenen en een onthardingsstrategie uit te stippelen. Daarbij wordt de versterking van het tragewegennet ingezet als hefboom én narratief voor diverse maatschappelijke uitdagingen.
Het gericht afkoppelen van lokale wegen uit het autowegennet door ze te ontharden, weert op een efficiënte manier sluipverkeer en stimuleert duurzame verplaatsingswijzen. De vrijgekomen plaats creëert niet alleen ruimte voor waterinfiltratie en biodiversiteit, maar herstelt ook stapsgewijs de beeldkwaliteit en de beleving van het landschap. RE-MOVE verkent een methodiek die gemeenten in staat stelt hun lokale wegennet tegen het licht te houden en onthardingskansen te identificeren. De RE-MOVE methodologie biedt de lokale gemeenschap klaarheid over de maatschappelijke baten van concrete onthardingscases en werkt aan handvaten voor de realisatie ervan.
Met RE-MOVE helpen we gemeenten op weg om een onduurzaam systeem te verwijderen (remove) om plaats te maken voor een nieuw (trager, robuust, veerkrachtig, duurzaam) systeem (re-move).